2020-04-14 07:31Pressmeddelande

25 000 euro till bästa skogsidén

Innovationstävlingen What wood you do pågår till den 17 maj.Innovationstävlingen What wood you do pågår till den 17 maj.

I kristider ökar vår innovativa förmåga. Det visar en undersökning baserad på data från 5 000 privata bolag och offentliga organisationer. Tävlingen What wood you do tar tillvara den potentialen och är på jakt efter nästa stora klimatsmarta innovation.

Vilken värld vill vi gå till mötes efter coronakrisen? De minskade utsläpp vi upplever nu kan inte fortsätta utan innovationer. Ett sätt att locka fram framtidens hållbara lösningar är genom tävlingen What wood you do, som utforskar hur skogen och skogsbranschen kan hjälpa klimatet på rätt väg.

Tävlingsarrangören Paper Province samarbetar med Innovation360, som har undersökt innovationsklimatet bland 5 000 bolag och organisationer. Resultatet pekar på att tävlingen är högst aktuell. Det är nämligen i tider som dessa, när corona tvingar oss att tänka nytt, som innovationsförmågan är som starkast.

- I vårt nätverk märks det tydligt att coronautbrottet har fört med sig påhittiga lösningar. Och fort har det gått. Det blommar upp allt från nya digitala lösningar till biobaserad skyddsutrustning. Det är precis sådana nya perspektiv vi vill få fram i tävlingen, säger Maria Hollander, vd på näringslivsklustret Paper Province.

- Jag är övertygad om att det finns många fler idéer där ute om hur skogen kan användas i framtiden. Men även hur den befintliga skogsbranschen kan bli mer klimatsmart. Nu vill vi att fler ska dela med sig av sina idéer så att de kan bli verklighet. Det är lätt att tävla och kan verkligen löna sig, säger Maria Hollander.

Det bästa bidraget belönas med 25 000 euro medan de som placerar sig på andra till femte plats får 2 500 euro var.

Bidrag kan lämnas fram till 17 maj. De fem bästa bjuds in till ett hackaton i Karlstad efter sommaren där innovatörerna presenterar sina idéer för en jury.

Förutom pengar att förverkliga sin idé får vinnaren möjlighet att ingå i inkubatorn Sting Bioeconomy där idén kan utvecklas och kommersialiseras. Tävlingen är utformad som en idéplattform där bidragen lämnas in och kommenteras.

Tävlingen sponsras av Gunnar Sundblads forskningsfond, Sveaskog och Stora Enso. Läs mer på: https://whatwoodyoudo.eu/

Undersökningen är baserad på en kombination av Innovation360:s innovationsdatabas med data från över 5 000 undersökta bolag i 105 länder tillsammans med förprogrammerade ramar som består av fem strategiska frågor: varför, vad, hur, vem och var. Dessa fem kan vara hinder, eller möjligheter, till innovation. Men i krissituationer som den nuvarande coronakrisen visar undersökningen hur hindren bryts ner och försvinner. Ta reda på mer här: https://www.youtube.com/watch?v=gcuyzcTHFAg&t=2s

Magnus Penker
magnus.penker@innovation360group.com
www.innovation360.com/

www.paperprovince.com

Ladda ner pressfoton här >

Paper Province är ett världsledande företagskluster inom skogsbaserad bioekonomi. Vi ägs och drivs av våra drygt 100 medlemsföretag. Med bas i Karlstad är vi verksamma i Värmland med omnejd. Genom att tillsammans arbeta för en hållbar utveckling, och sträva efter de globala målen inom Agenda 2030, gör vi en avgörande insats för samhället.