2017-03-08 11:59Pressmeddelande

400.000 till startups

Sparbanksstiftelsen Alfa och Swedbank ger 100.000 kronor till Paper Province satsning på att utveckla ett entreprenörsprogram till startup-företag inom skoglig bioekonomi. Paper Province går själva in med 100.000 kronor och skjuter till 200.000 kronor av sina Vinnväxtmedel.

Anders Paulsson, bankchef Swedbank Värmland, överlämnade checken med 100.000 kronor som ska gå till Paper Province arbete med att främja startup-företag inom skoglig bioekonomi.

Syftet med projektet är att utveckla ett program för kommersialisering av innovationer inom skoglig bioekonomi, som har potential att utvecklas till internationella tillväxtbolag.

– Kommersialisering är ett riskabelt vågspel. Det är dyrt och ofta saknas den entreprenöriella kunskapen för att kunna ta en innovation hela vägen ut på den internationella marknaden. De här pengarna ger oss möjlighet att utveckla entreprenörsskapet generellt och att stärka samverkan mellan vår bransch och Karlstads universitet, menar Erik Dahlén, innovationsrådgivare på Paper Province.

– Swedbank vill gärna hjälpa till att skapa tillväxt genom att stödja entreprenörsskap bland unga människor. Därför är det här ett perfekt ändamål för oss, säger Anders Paulsson, bankchef Swedbank Värmland.