2017-02-23 11:55Pressmeddelande

BILLERUDKORSNÄS VALDE GREENHOUSE

Under första kvartalet 2019 ska BillerudKorsnäs nya kartongmaskin tas i bruk vid produktionsenheten på Gruvön. Innan dess ska flera hundra personer genomgå utbildningar för att lära sig den nya produktionen. Utbildningsuppdraget har gått till Paper Province medlemsföretag The Packaging Greenhouse, som satsar på morgondagens teknik och gamification för att maximera inlärningen.

BillerudkKorsnäs nya maskin kommer tillverka vätskekartong, förpackningskartong, food service board och liner. En produktion som kommer skilja sig väsentligt från den tillverkning av bland annat säckpapper, liner och fluting som sker vid produktionsenheten på Gruvön idag. Brukets befintliga personal behöver genomgå ett antal utbildningar för att lära allt nytt. Dessutom måste ny personal anställas och läras att köra den redan befintliga tillverkningen.

– Det handlar både om rena basutbildningar i kartongproduktion för den nya personalen och en del mer djuplodande befattningsutbildningar för de som ska arbeta med den nya maskinen. Det innebär att vi på The Packaging Greenhouse behöver använda all den spetskompetens vi har inom kartongtillverkning och dessutom hitta ytterligare kompetenser, berättar Anders Österberg, vd på The Packaging Greenhouse, som nu ser möjlighet att fördjupa ett redan långtgående samarbete med BillerudKorsnäs.

INTERAKTIVA METODER

För att göra utbildningarna så effektiva som möjligt satsar företaget på nya och moderna pedagogiska metoder. Basen utgörs av egna konceptet ”Greenbox” där självstudier och lärarledda lektioner varvas med interaktiva webbaserade övningsuppgifter och självtester. Utbildningarna är individanpassade efter varje persons kompetensbehov. Detta kompletteras dessutom med gamificationmoment.

– Med hjälp av exempelvis tävlingar kan vi göra lärandet mer lustfyllt, vilket vi märkt ger bättre resultat, berättar Anders Österberg.

DIALOG OCH ERFARENHETSUTBYTE

Vid valet av leverantör tittade BillerudKorsnäs på ett flertal bedömningskriterier som var viktiga. Efter denna bedömning föll valet på The Packaging Greenhouse.

– En av de främsta anledningarna till valet är ett väl genomtänkt utbildningsupplägg som vi tror på, med många lärarledda utbildningstimmar, som även kompletteras av andra lärfomer. Ett koncept som  dessutom främjar dialog och erfarenhetsutbyte mellan våra bruk, vilket är mycket värdefullt för oss i det läge vi befinner oss. Att dra nytta av den stora kompetens och erfarenhet som finns inom koncernen är avgörande för framgång. Även den geografiska närheten, den stora erfarenheten av branschen och ett batteri av erkänt kompetenta utbildningsledare ledde till att vi upprättade det samarbete som vi nu ser mycket fram emot, menar Marie Asker, BillerudKorsnäs koordinator för den kompetensutveckling som behövs för nya kartongmaskinen.

För att skräddarsy utbildningarna samarbetar The Packaging Greenhouse också nära med Voith, som levererar den nya maskinen.

FAKTA THE PACKAGING GREENHOUSE

Karlstadföretaget har haft en tillväxt på 25-40 procent per år sedan de bytte ägare 2014. I fjol anställdes 8 personer och nyligen anställdes ytterligare en person för att kunna genomföra projektet på Gruvön.

FAKTA BILLERUDKORSNÄS NYA KARTONGMASKIN

Fler än 1000 entreprenörer kommer vara inblandade i att bygga den nya kartongmaskinen. Produktionskapaciteten kommer vara cirka 550.000 årston. Maskinens är 8 meter bred och 350 meter lång.