2020-11-10 09:38Pressmeddelande

Biovätgas skapas ur reningsvatten på bruken

Sudhanshu Pawar.Sudhanshu Pawar.

Spännande experiment pågår! Organiska föroreningar i ett pappers- och massabruks avloppsvatten kan omvandlas till klimatvänlig vätgas.

–  Ett riktigt win-win för bruken och miljön. Jag är stolt över att vi har tagit det här vidare från labb- till pilotskala, säger Sudhanshu Pawar.

Sudhanshu Pawar är forskare på RISE Research Institutes of Sweden i Lund och väl insatt i mikroorganismernas värld. En mikrob han studerat under många år har förmågan att bryta ner hemicellulosa och i processen bildas biovätgas.

I MultiBio, ett projekt som finansieras av Vinnova och industrin, undersöker han tillsammans med andra experter om det är möjligt att producera biovätgas som en del av brukens vattenreningsprocess – samtidigt som vattnet ändå måste renas.

– Vi startade med att utveckla vätgasprocessen på labbskala och frågade oss om den skulle kunna överföras så att vi använder restströmmarna på bruken som råvaror. Det var många utmaningar att lösa innan vi visste vad mikroorganismerna skulle klara av och vilka metoder och utrustning vi skulle använda, säger Sudhanshu.

Bra resultat i industriellt vatten

Efter försök på de värmländska bruken visade det sig att mikroorganismerna trivdes i vissa av de industriella procesströmmarna.

– Allt gick jättebra och var smidigare än vi tänkt. Vi hittade en ström som var lovande och fick bättre resultat än under försöken i laboratoriet.

Biovätgasförsök i industriellt vatten med dessa syften är de första i sitt slag.

– Ingen har testat det här före oss på det här sättet. Det har bara gjorts på labbskala med max femtio liter. Vi gjorde försök med uppskalning till drygt 400 liter och tog metoderna från labb- till pilotskala utan utmaningar som inte kunde lösas. Det är en stor utveckling.

Alternativt bränsle

Nu återstår att utveckla konceptet och få till en fullskalig biovätgasprocess på ett bruk.

– Jag känner mig inspirerad och motiverad och vill utveckla det här vidare. Det betyder mycket för miljön och samhället, säger Sudhanshu Pawar.

Vätgas anses som ett intressant alternativt bränsle eftersom förbränningen bara ger upphov till vatten. Vanligtvis används fossila bränslen vid produktionen av vätgas vilket orsakar utsläpp av koldioxid.

– Biovätgas är ett klimatsmartare alternativ än vanlig vätgas och jag ser en stor marknad. Gasen kan användas till den egna industriella utrustningen på bruken och som bränsle till bilar, bussar och tåg, säger Sudhanshu Pawar.

Tre miljövänliga produkter

Syftet med projektet MultiBio är att tre miljövänliga produkter ska produceras i samma process. Förutom biovätgasen även bioplast och en fiskfoderingrediens. Tre produkter som kan bidra till en hållbar framtid, kommersialiseras och stärka brukens ekonomi.

– Det är ett drömscenario att allt som inte blir pappersmassa kan användas till något annat. I MultiBio ser man möjligheterna och försöker hitta nya vägar. Det som traditionellt hamnar i ett avloppsrör vidareförädlas och blir andra produkter. Det är jätteintressant, säger Nils Hauri, utvecklingschef på Rottneros bruk i Sunne.

Läs mer om MultiBio här

Högupplöst foto finns att ladda ner här

Projektnamn: Miljötjänster från ett multifunktionellt bioraffinaderi (MultiBio)

Projektledare: Sudhanshu Pawar, RISE Research Institutes of Sweden

Övriga deltagare: Paper ProvinceBillerudKorsnäs Gruvöns brukRottneros brukStora Enso Skoghalls brukDrinorFortum Waste SolutionGårdsfiskKarlstads universitetLunds universitetPromiko och Sveriges Lantbruksuniversitet.

Finansiär: Vinnova och industrin (5,3 miljoner kronor under 2,5 år)

Slutdatum: Projekttiden sträcker sig till december 2020

Paper Province är ett världsledande företagskluster med fokus på skoglig bioekonomi. Vi ägs och drivs av mer än 100 medlemsföretag. Klustret är baserat i Karlstad och verkar främst i mellersta Sverige i och i närheten av Värmland och Dalarna, men även nationellt och globalt. Tillsammans med medlemsföretagen jobbar vi för hållbar utveckling med fokus på innovation, kompetensförsörjning, internationalisering och regional kraftsamling.