2019-11-06 15:29Pressmeddelande

Forshaga-företaget CleanFlow blir globala

Patricia Edvardsson och Anna Oldmark, medarbetare på Clean Flow. Patricia Edvardsson och Anna Oldmark, medarbetare på Clean Flow.

CleanFlow i Forshaga har haft gott om vind i seglen det senaste året. Stor leverans till en fabrik i Spanien och nu senast förvärvade av internationella industribolaget Noram.

– Det innebär att vi kan utöka vår produktportfölj och bättre nå ut med våra produkter och tjänster globalt, säger CleanFlows vd Lennart Källén.

Populär och effektiv metod

CleanFlow tillverkar mikrofilter, en industrikomponent som används på massabruk för rena grönlut och vitlut från restpartiklar och föroreningar. Lennart Källén liknar det vid en njure som ser till att fabrikens kretslopp hålls rent.

När vätskan renats kan den gå tillbaka in i produktionsprocessen och återanvändas, vilket är bra för både miljön och plånboken. Med CleanFlows teknik installerad går det åt färre kemikalier i reningsprocessen och bruken kan minska sina underhållskostnader, spara energi och öka sin effektivitet.

CleanFlows metod blir allt vanligare i pappersmassafabriker runt om i världen. Senaste leveransen gick till massabruket Biofábrica de Ence som ligger i Pontevedra i nordvästra Spanien. Tekniken är också i drift på fabriker i Sverige, Japan och Sydafrika.

Rätt partner

Eftersom tekniken tagits emot så väl hos kunderna har CleanFlow varit på jakt efter en internationell partner som kan hjälpa dem att växa på nya marknader. Siktet är främst inställt på Nordamerika, Sydamerika, Europa och Asien.

Samarbetsvalet föll på Noram. En global industrileverantör som dessutom jobbar mycket med att lansera nya produkter. Den perfekta partnern för CleanFlow.

– Vi har följt CleanFlows tillväxt och är imponerade av resultaten. Möjligheten att göra CleanFlow en del av vårt team och erbjudande är ett riktigt bra steg framåt, säger Norams styrelseordförande Anthony Boyd.

Lennart Börjesson (left) and Lennart Källén på Cleanflow.Lennart Börjesson (left) and Lennart Källén på Cleanflow.

CleanFlow levererar unik filterteknik för massabruk i hela världen.CleanFlow levererar unik filterteknik för massabruk i hela världen.

-----------------------------------------------------------

KONTAKT CLEANFLOW