2017-09-26 11:42Pressmeddelande

Gruvdrift och siffor fascinerar Paper Province nye controller

Hämta högupplöst bild

Fredrik Karlsson Sundell är Paper Province nye controller. En 38-årig ekonom som gillar kluriga uppgifter. ”Det är ett utmanande och inspirerande jobb med många olika projekt som skiljer sig åt regel- och verksamhetsmässigt”.

Som controller är Fredrik Karlsson Sundell ansvarig för uppföljning och budgetering, prognoser och rapporter.

– Det är mycket att sätta sig in i. Men det är en spännande organisation i en spännande bransch. Och det är förstås roligare att förvalta siffror i en intressant verksamhet. Jag tycker om utmaningar, att få ordning och förstå saker. Det är kul att få det att gå ihop på slutet, att få rapporteringen begriplig.

Att Fredrik halkade in på just ekonomispåret var lite av en slump. Efter det naturvetenskapliga programmet på Tingvallagymnasiet i Karlstad läste han olika universitetskurser.

– Det blev juridik, fysik och statskunskap och jag visste inte riktigt vart det skulle leda. Men så träffade jag en kille som berättade om ett superintressant ämne – nationalekonomi.

Fredrik blev inspirerad av sin kompis och halkade in på nationalekonomiprogrammet – och blev fast. Utbildningen breddades även med företagsekonomi och statistik.

Redan under studietiden startade han sitt egna bolag där han ägnade sig åt ekonomi och IT. Ett bolag som hängde med länge, men som så småningom byttes ut mot något helt annat. Under hela sitt liv har han nämligen fascinerats av ett udda ämne – gruvor. Men han blev avrådd av en professor att läsa geologi på grund av svårigheterna att försörja sig inom gruvdriften.

– Men under 2004-2005 började det hända saker. Priserna gick upp, det prospekterades och undersöktes… och det skapades ett behov och en efterfrågan på kunskap. Litteraturen som redan fanns i min bokhylla blev användbar och jag såg ett sätt att ägna mig åt min hobby.

Han började prospektera vid sidan av det ”riktiga” jobbet på skatteverket i Karlstad. Men konsultuppdragen i gruvindustrin växte och när han 2007 träffades tre andra amatörer med samma intresse så slog de till.

– Vi startade det gemensamma bolaget Roslagen Recourses och i tio år ägnade vi oss åt att utveckla gruvprojekt.

När han blickar tillbaka ser han det som en styrka att han vågade ge sig in i den osäkra branschen. Det har gett perspektiv på tillvaron.

– Jag försöker komma ihåg det emellanåt. Om man tycker det är okej att försöka öppna en gruva för tre-fyra miljarder så kan det inte vara så svårt med andra grejer. Trots att vi var fyra amatörer lyckades vi få både partners och pengar i bolaget.

Nu ser han fram emot ett händelserikt arbete på Paper Province. Med många spännande projekt att sätta sig in i.

KONTAKTPERSONER PÅ PAPER PROVINCE:

Marja Wängestam
Kommunikatör