2020-06-10 07:01Pressmeddelande

Hynell erbjuder patent med personlig touch

Peter Kylin, tidigare vd för Hynell Intellectual Property. Peter Kylin, tidigare vd för Hynell Intellectual Property.

Hynell Intellectual Property är patentbyrån med den personliga framtoningen. Sedan årsskiftet är de nya medlemmar i bioekonomiklustret Paper Province.

Byrån startade 1977 i Hagfors, något som var ovanligt på den tiden.

– Traditionellt sett fanns alla patentbyråer i Stockholm, naturligtvis för att att det är där Patent- och registreringsverket ligger, säger tidigare vd:n Peter Kylin.

Grundaren Magnus Hynell var först anställd som patent- och varumärkesansvarig på Uddeholm i Hagfors. När företaget sålde delar av sin verksamhet blev det mindre att göra och han öppnade egen byrå. Tack vare IT-lösningar såg Magnus Hynell till att hans firma konkurrerade på samma villkor som patentbyråerna i storstaden.

– När Magnus trappade ner 1998 erbjöd han mig att ta över. Det gjorde jag gärna med tanke på att hans byrå var mycket mer responsiv mot kunderna än jag upplevde att de i Stockholm var, säger Peter Kylin.

Framgångrikt koncept

Kundfokuset blev ett framgångsrikt koncept och efter tolv år med Peter Kylin som vd hade firman vuxit till totalt fyrtio anställda. Samtliga byråns konsulter har industribakgrund, vilket ger dem möjlighet att erbjuda skräddarsydda lösningar.

– Om vi får säga det själva finns det nog ingen byrå som har en sådan kompetens när det gäller papperssidan som vi har. Vi är en grupp erfarna patentingenjörer som har fantastiskt roligt på jobbet. Ett kundnära arbetssätt och ett trevligt bemötande är några av firmans viktigaste ledord, säger han.

Mer information och kontakt

Kontakt:
Mikael Mattsson
Vd Hynell Intellectual Property
+46 (0)722-22 80 05

Peter Kylin
Patentingenjör Hynell Intellectual Property
+46 (0)563-54 19 90

Paper Province är ett världsledande företagskluster med fokus på skoglig bioekonomi. Vi ägs och drivs av mer än 100 medlemsföretag. Klustret är baserat i Karlstad och verkar främst i mellersta Sverige i och i närheten av Värmland och Dalarna, men även nationellt och globalt. Tillsammans med medlemsföretagen jobbar vi för hållbar utveckling med fokus på innovation, kompetensförsörjning, internationalisering och regional kraftsamling.