2018-03-29 12:41Pressmeddelande

MILJONORDER GER NYANSTÄLLNINGAR

Hämta originalbild

Triton Valsteknik i Grums har tagit hem sin största fristående order någonsin. Nu väntar nyanställningar och ökad skiftgång i produktionen.

På Nyängen i Grums ligger en fabrik som växer varje år. Här arbetar 45 anställda med att rita, konstruera och tillverka samt reparera valsar som är allt mellan någon centimeter stora till 13,5 meter långa och 1,3 meter i diameter.

Största ordern någonsin
Triton levererar valsar till trä-, stål-, papper-, plastindustri, maskinbyggare och tryckerier runt om i hela Norden. Nyligen lades delorder 1 av 4 av ett Svenskt pappersbruk gällande nyproduktion av totalt 140 stålvalsar, som ska levereras i fyra omgångar. Den största fristående ordern någonsin i företagets tjugoåriga historia. Uppdraget sträcker sig över fyra år och kommer generera ett antal nyanställningar samt ytterligare investeringar i lokal samt maskinpark.

Högre produktionshastigheter
Uppdraget omfattar design, konstruktion, beräkning, produktion och leverans.
– Kunden vill öka sin produktionshastighet och behöver uppgradera till valsar designade för att klara högre banspänning och hastighet berättar Gert Almén, som är vd på bolaget.

Investerar och anställer
Nyligen investerade företaget i ännu en CNC-svarv som får full beläggning bara för det här uppdraget. Dessutom behöver de anställa ytterligare två nya medarbetare.
– Det är klart att det här är en boost för vår fortsatta tillväxt, och en bekräftelse på att vi nu är en leverantör att räkna med i pappersindustrin, säger Almén.
- -

Hämta originalbild

Förslag bildtexter:
1. Nils Molinder har arbetat som valstillverkare och cnc-svarvare på Triton Valsteknik sedan ett halvår tillbaks. Snart får han nya arbetskamrater och en stor order att svarva tappar till.

2. Nils Molinder kontrollmäter diametern på en valstapp. Han är valstillverkare och cnc-svarvare på Triton Valsteknik sedan ett halvår tillbaks, och snart får han nya arbetskamrater.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:
Gert Almén, vd

KONTAKTPERSONER PAPER PROVINCE