2017-10-03 11:46Pressmeddelande

Ny vice vd med fokus på samverkan och tillväxtfrågor

Hämta högupplöst bild

Paul Nemes är Paper Province nye vice vd. En lösningsorienterad person som gillar att driva processer.  "Jag har alltid tyckt att kluster som fenomen är väldigt spännande, att man genom samverkan kan arbeta för att höja konkurrenskraften hos företag och regioner."

Vice vd-rollen är en ny tjänst. Paper Province växer och nya kompetenser behövs. Paul Nemes kommer att jobba sida vid sida med vd Maria Hollander och tar med sig en gedigen erfarenhet in i klustret. Senast kommer han från Tillväxtverket där han jobbat som samordnare för Östersjöregionen och interreg-programmen.

– Det handlade om att få organisationer, myndigheter och regioner att se möjligheter i samverkan, för att därigenom skapa nya lösningar, förbättra verksamheter och företagens tillväxt.

Tidigare har han även arbetat på länsstyrelsen i Värmland som ansvarig för det internationella sekretariatet. Där fokuserade han på samarbeten mellan organisationer, både regionalt, nationellt och internationellt.

Bidrar med erfarenheter

Samverkan och utvecklingsfrågor är något som genomsyrar hela hans livsberättelse.

– Jag har intresserat mig för de frågorna så länge jag kan minnas. De två sakerna i kombination är extremt spännande och de kombineras i ett kluster, säger han.

Han hoppas kunna bidra till framtidsarbetet när det gäller regionens tillväxt, men även jobba här och nu, i de projekt som är på gång. Han ser stora möjligheter för en organisation som Paper Province.

– Det låter kanske klyschigt att säga att man vill bidra till tillväxt och utveckling. Men det är att konkretisera det hela som jag tycker är spännande. Det är ett klusters roll att bidra till tillväxt och utveckling, och det gäller att inte stanna upp som organisation utan leverera till sina medlemmar. Vi kan bidra till att lösa en del av världens utmaningar och behöver finnas med som en aktör, en agendasättare i olika kontexter, på regional, nationell och internationell nivå. Jag hoppas att jag med mina erfarenheter kan bidra till den processen.

Agendasättare för bioekonomi

Paul pratar om policyfrågor på internationell och nationell nivå som kan påverka oss, om EU:s framtida inriktning, om utmaningar och utveckling.

– Vi kommer alltid ha svårt att se hur omvärlden kommer att utvecklas, men man kan spekulera och planera inför det. I slutändan handlar det om att vara flexibel och den som kan anpassa sig har mycket att vinna.

Men det är regionens företag det handlar om i slutändan. Paper Province har den samlade kraften att arbeta som en agendasättare för den skogsbaserade bioekonomin och företagens väl i regionen.

– Vi kan vara pådrivande i utvecklingsfrågor och försöka få andra att samverka och inse vikten av samverkan. Paper Province har haft en enorm utveckling och uppnått mycket. Men man får aldrig stanna upp.

Paul är uppväxt i Karlstad och gick gymnasiet här, men läste sin universitetsutbildning i London och tog en bachelor och masterexamen i statsvetenskap. Intresset för internationella relationer och internationell politik har genomsyrat hans yrkesval. Som nyutbildad statsvetare jobbade han i både Budapest och Washington.

Rolig föräldraledighet

Men de senaste 21 månaderna har mycket av hans uppmärksamhet riktats åt ett annat håll – sonen Alfred som fyller två år i december. Paul berättar inlevelsefullt om det halvår han var föräldraledig.

– Det var en fantastisk tid. När man är med varandra hela dagarna etablerar man en annan relation. Det var verkligen kul.

Tack vare sonen tycker han att han fått ett annat perspektiv på tillvaron.

– Han har lärt mig att inte överkomplicera saker och ting, att ta ett steg tillbaka och skruva ner tempot lite grann.

Kan du beskriva dig själv?
– Jag hoppas att jag är en person man ganska enkelt kan få kontakt med. Jag känner mig relativt drivande och hoppas att jag uppfattas som det. Jag gillar att finnas med i olika sammanhang och bidra och utveckla. Jag tror jag delvis kan uppfattas som lite diplomatisk, men vissa jobb kräver inslag av det också. I mitt senaste jobb på Tillväxtverket representerade jag Sverige i EU-program, i en diplomatisk miljö och det var jätteroligt och spännande.

Om du var ledig i ett år vad skulle du göra då?
– Jag skulle vilja vara med familjen, men kan helt klart tänka mig några varmare breddgrader. Att varva ner ett år i Västindien eller vid indiska oceanen vore härligt. Jag skulle kunna hålla mig själv sysselsatt genom att följa nyhetsflödet och twittra.

Du skulle inte kunna var utan uppkoppling?
– Nej, det skulle vara en förutsättning, det kan jag bestämt säga. Även om jag tror att en vecka utan uppkoppling skulle vara väldigt nyttigt.

Förutom familjen, som tar en stor del av hans vardag och fritid, har han ett stort fritidsintresse –engelsk fotboll. Ett intresse som förstärktes när han bodde i London och var på Tottenham-matcher titt som tätt. Senaste tiden har han dock fått följa klubben på längre avstånd.

– Men när de får en ny arena nästa år kommer Alfred att få besöka den, det kan jag lova, säger Paul och skrattar.

KONTAKTPERSONER PÅ PAPER PROVINCE:

Marja Wängestam
m.wangestam@paperprovince.com