2018-02-02 13:27Pressmeddelande

Sting Bioeconomy och Paper Province – unikt samarbete för startups i skogsindustrin

Ladda ner högupplöst bild…

Paper Province-regionen erbjuder en unik miljö för innovation och utveckling inom skogsbaserad bioekonomi. Det insåg inkubatorn Sting som nu etablerar sig i Värmland.

- Det är fantastiskt. Med dem i ryggen kan vi vara den starka innovationsnod vi vill vara. Nu har vi ett erbjudande som vänder sig till skogsindustrin både nationellt och internationellt, säger vd Maria Hollander.

Paper Province vill locka entreprenörer med innovativa idéer till regionen. De stöttar dem i utvecklingsprocessen.

- Men det saknades en viktig pusselbit – en inkubator, säger Maria Hollander.

Sting är en Stockholmsbaserad affärsinkubator som hjälper till att omvandla idéer till företag. De har gett affärsutvecklingsstöd till över 100 startups sedan de startade verksamheten 2002. Åtta av bolagen har blivit börsnoterade. Nu startar de en inkubator som är nischad mot skogsbaserad bioekonomi - Sting Bioeconomy.

Samarbetet med inkubatorn stärker Paper Province och sätter fart på nyföretagandet i regionen.

Det är en viktig milstolpe för oss. Sting har mycket erfarenhet och är bland de bästa inkubatorerna i Sverige. Samarbetet ger oss ett starkt nätverk och kopplar oss till deras verktyg och investerare, säger Maria Hollander.

Tillsammans utgör Sting Bioeconomy och Paper Province en unik innovationsmiljö för skogsbaserad bioekonomi och målet är att attrahera innovatörer både nationellt och internationellt.

- Inkubatorn kommer att hjälpa till med behovsanpassat stöd till lovande startups för att de ska kunna utveckla sin potential på bästa sätt, säger Maria Hollander.

Den nya inkubatorn ska ha sitt kontor i Innovation Park i Karlstad och rekryteringen av en inkubatorchef kommer att ske inom kort. Troligen kommer verksamheten att vara igång fullt ut från och med 2019.

KONTAKTPERSONER

Marja Wängestam