2020-09-21 11:20Pressmeddelande

Var med när global innovationstävling för miljön avgörs 24 september

Nu är det bara tre dagar kvar till finalen då sex unga och lovande företag gör upp om förstapriset i den internationella innovationstävlingen "What wood you do". Var med live när vi delar ut nästan 260 000 kronor till den bästa klimatsmarta affärsidén.

Den 24 september är det dags för final i tävlingen som utlystes i mars med målet att hitta nästa stora idé som skyndar på övergången till det fossilfria samhället med hjälp av skogen. Var med online eller på plats i Karlstad när finalisterna presenterar sina lösningar för juryn, rösta och ställ frågor.

Sex stycken lovande idéer har valts ut bland 50 bidrag från 10 länder och handlar om allt från nya användningsområden för råvaror från skogen till hightechlösningar med drönare och artificiell intelligens. Läs mer om varje finalist nedan.

Tävlingen arrangeras av näringslivsklustret Paper Province som jobbar för att främja skoglig bioekonomi. I juryn sitter branschexperter som bland annat representerar Gunnar Sundblads Stiftelse, Business Värmland, Stora Enso och Sveaskog.

Meddela i förväg om du vill medverka på plats i Karlstad där vi kan ta emot ett begränsat antal deltagare. Vill du delta på distans så hittar du livestreamingen på whatwoodyoudo.eu/thefinal. Det finns också möjlighet att boka in enskilda intervjuer med finalisterna och juryn under dagen, på plats eller online via Zoom.

Finalen hålls på engelska.

NÄR: 24 september klockan 13.00 – 17.00 med paus mellan klockan 15.15 och 16.00 för juryns överläggande. Mellan klockan 17.00 och 18.00 finns möjlighet att boka in intervjuer med deltagarna.
VAR: Värmlands museum i Karlstad eller online via whatwoodyoudo.eu/thefinal
KONTAKT: Annica Åman, kommunikationsansvarig på Paper Province,
a.aman@paperprovince.com , 070-250 94 43

Läs mer om tävlingen på whatwoodyoudo/eu

Bidragen som tävlar i finalen är:

Biosorbe: Ett unikt material och en tillhörande metod som filtrerar bort kolväten ur vatten och luft med hjälp av bearbetad pappersmassa. Nästa steg är att även kunna filtrera bort bakterier. En revolutionerande innovation som har potential att skapa en ny marknad för vatten- och luftrening.

Arboair: En skogsskanningsteknik med 4K-kameror, artificiell intelligens och färgskiftanalys för att upptäcka infekterade eller stressade träd. En banbrytande teknik som snabbt ser hur skogen mår och ersätter traditionella metoder som sker till fots, vilket effektiviserar skogsbruket avsevärt.

Wood Tube: En stark men lätt byggregel som är tillverkad av pappersmassa och ger 14 gånger mindre koldioxidutsläpp än de plåtreglar som ofta används vid bygge av innerväggar. Produkten förbättrar också snickarnas arbetsmiljö och håller byggkostnaderna nere.

Nordluft: Superdrönare som kan bära 30 kilo last och som på ett billigt, miljövänligt sätt och med hög precision kan gödsla skogar. Drönarsystemet löser behovet av ökad råvaruproduktion i skogsbruk och jordbruk utan negativ påverkan på miljön.

FineCell: Ny teknik för att producera nanocellulosa i form av ett torrt pulver. Materialet har stor potential att ersätta fossila material och dessutom förbättra egenskaperna för produkter inom bland annat kosmetika, plaster, byggnadsmaterial och målarfärger.

SilviBio: En ny biobaserad fröbeläggning, som ger en källa till fukt och långvarig näring för att öka plantors grobarhetsgrad med upp till 40 procent i torra förhållanden. Metoden hjälper jordbrukare och skogsägare att undvika förluster på grund av torka och minskar bevattningsbehovet.

Ladda ner foton här >

Paper Province är ett världsledande företagskluster med fokus på skoglig bioekonomi. Vi ägs och drivs av mer än 100 medlemsföretag. Klustret är baserat i Karlstad och verkar främst i mellersta Sverige i och i närheten av Värmland och Dalarna, men även nationellt och globalt. Tillsammans med medlemsföretagen jobbar vi för hållbar utveckling med fokus på innovation, kompetensförsörjning, internationalisering och regional kraftsamling.

Annica Åman
Kommunikationsansvarig