2020-03-05 13:20Pressmeddelande

What wood you do - en innovationstävling med 35 000 euro i potten!

Foto: Geran de KlerkPaper Province lanserar en internationell idétävling för skogsbaserade innovationer.

Nu lanserar Paper Province en internationell tävling med fokus på idéer som stärker och utvecklar den skogsbaserade bioekonomin. Förstapriset är 25 000 euro och en möjlig plats i inkubatorn Sting Bioeconomy

Kanske hittar vi nästa klimatsmarta idé genom tävlingen What wood you do? Det kan handla om produkter gjorda av skogsråvara, affärsmodeller, tekniker eller något som vi inte ens kunnat drömma om.

Vi öppnar tävlingen den 16 mars, men redan nu kan idélämnare gå in och få inspiration på vår tävlingswebb whatwoodyoudo.eu. Våra partners är Gunnar Sundblads Forskningsfond, Stora Enso och Sveaskog som tillsammans bidragit med 35 000 euro i prispengar.

Finalisterna bjuds in till hackaton
Efter sista tävlingsdag den 27 april väljs fem idéer med högst potential ut. Finalisterna bjuds till Karlstad den 3-4 juni för ett 48 timmars hackaton. Där får de finslipa sin idé, presentera den för en expertjury och träffa investerare, företagsledare och potentiella kunder. Paper Province står för kostnaderna för resa och boende.

Ett världsledande nav
Värmland är ett världsledande nav inom skoglig bioekonomi tack vare koncentrationen av skogsindustrier, råvara, forskning och nätverk. Vi vet att produkter och tjänster från skogen är avgörande för en hållbar framtid.